Honda Civic Type R – O istorie a performanței

În accepțiunea generală Honda, denumirea „Type R“ (R – provenind din limba engleză – Racing) are o lungă și nobilă istorie. Modelele ce poartă sigla Type R există de la începutul anilor ’90 și sunt caracterizate de o performanță dinamică de top, greutate redusă, elemente aerodinamice menite să asigure un comportament optim la viteze de circuit și multe alte îmbunătățiri în scopul unei înalte performanțe. Denumirea Type R a apărut pentru prima dată pe piața din Japonia în anul 1992, la modelul Honda NSX Type R, apoi mai târziu, tot în Japonia, la Honda Integra Type R, în 1995. În anul 1997, Integra Type R a ajuns în America, aici fiind comercializată sub sigla Acura. Tot în anul 1997 a apărut primul Civic Type R, oferit exclusiv pe piața niponă. De-a lungul anilor, Honda Civic Type R a evoluat oferind din ce în ce mai multă putere, manevrabilitate și caracteristici dinamice mereu îmbunătățite, construidu-și reputația unei mașini cu tracțiune față de cea mai înaltă performanță. După două decenii și mai multe generații anterioare, avem acum disponibilă a cincea iterație Civic Type R, modelul anului 2017 – Honda Civic Type R.

Iată câteva repere importante din spectaculoasa evoluție a modelului de-a lungul timpului:
A VI-a generație Civic – 1996-2000
Construită în Japonia pe platforma celei de-a VI-a generații Honda Civic, primul Civic Type R a fost oferit exclusiv în varianta de caroserie hatchback cu 3 uși, în Japonia, în anul 1997. A fost o formidabilă mașină de circuit, iar greutatea sa a fost redusă inclusiv renunțându-se la antifonarea interioară. Avea scaune de culoarea roșie și un volan MOMO îmbrăcat în piele. Motorul de 1.6 litri DOHC VTEC natural aspirat dezvolta 182 cp la 8200 rpm, o putere extraordinară pentru un motor aspirat de capacitatea sa, a cărui forță era livrată către roți cu ajutorul unei cutii manuale cu 6 rapoarte etajate scurt și printr-un diferențial cu alunecare limitată.
A VII-a generație Civic – 2001-2005
A doua iterație Honda Civic Type R a apărut la începutul noului secol, fiind bazată pe platforma celei de-a VII-a generații Civic. Construită exclusiv în Swindon, Marea Britanie, hatchback-ul cu 3 uși a fost comercializat pe piețele din Europa și din Japonia. Dotată cu un motor natural aspirat de 2 litri DOHC i-VTEC în 4 cilindri, avea 200 cp în varianta comercializată în Europa și 212 cp livrați de un motor construit exclusiv în Japonia, pentru piața japoneză. Pentru o și mai bună performanță, varianta destinată pieței nipone avea un diferențial cu alunecare limitată și o cutie de viteze manuală cu etajarea treptelor mai scurtă.
A VIII-a generație Civic – 2006-2011
Următoarea versiune Civic Type R a coincis cu a VIII-a generație Civic, pe care a fost bazată, rezultând configurații diferite în funcție de piețele pe care a fost vândută. De exemplu, în Japonia a fost oferită exclusiv varianta sedan în 4 uși, cu un motor aspirat de 2 litri DOHC i-VTEC ce dezvolta 222 cp la 8.200 rpm, în timp ce în Europa, Honda Civic Type R era disponibila exclusiv în varianta hatchback cu 3 uși, cu o putere de 198 cp livrată la 7800 rpm. În mod tradițional, ambele versiuni veneau echipate cu o cutie de viteze manuală în 6 rapoarte și diferențial cu alunecare limitată.
A IX-a generație Civic – 2012-2015
Cea de-a IV-a generație Civic Type R s-a bazat pe a IX-a generație Civic și a fost oferită exclusiv în varianta de caroserie hatchback cu 5 uși. Pentru prima dată în istorie, Civic Type R avea sub capotă un motor turbo cu injecție directă, un DOHC VTEC de 2 litri, cu 4 cilindri în linie, ce era capabil să dezvolte 306 cp la 6.500 rpm. Conform tradiției, transmisia era asigurată de o cutie manuala cu 6 trepte și de un diferențial cu alunecare limitată pentru un maximum de aderență.
A X-a generație Civic – 2016-Prezent
Bazată pe varianta hatchback a celei de-a X-a generații Civic, a V-a versiune Civic Type R își face debutul în Statele Unite ale Americii în 2016, urmându-i apoi și celelalte piețe de pe mapamond. Această nouă variantă continuă legenda Civic Type R sub forma unui hatchback în 5 uși de înaltă performanță cu tracțiune față, fiind ultima expresie a genului până în momentul actual. Este totodată cel mai performant Type R construit vreodată, cu performanțe dedicate pentru circuit, oferind cea mai impresionantă experiență la volan din segmentul său.
Fiecare componentă a lui Type R a fost proiectată pentru a oferi performanță optimă și cea mai completă experiență a condusului, de la ultraperformantul motor turbocompresat de 2.0 litri DOHC i-VTEC ce dezvoltă 320 cp la 6.500 rpm, până la precisa cutie manuală în 6 rapoarte și tradiționalul diferențial cu alunecare limitată de ultimă generație. Șasiul lui Civic Type R pornește de la reproiectatul și mult îmbunătățitul șasiu al celei de-a X-a generații Honda Civic, însă are în componență un sistem de direcție exclusiv, sistem de frânare supradimensionat, un nou sistem de suspensie adaptivă, brațe frontale și articulații din aluminiu pentru performanțe de top în virajele luate la limită și sistem de direcție variabil cu dublu pinion. Având posibilitatea selectării între 3 moduri de condus: Comfort, Sport (Implicit) și +R, Honda Civic Type R 2017 este proiectată pentru a recompensa șoferul în toate condițiile de drum, atât pe circuit cât și pe stradă.

Sursă: http://hondanews.com/releases/honda-civic-type-r-history

Leave comments

Your email address will not be published.



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>