Somnul nu face echipă cu volanul

Când ai văzut ultima dată o persoană care cască la volan? În orașele mari, la ore aglomerate, este o imagine frecventă. Dar tu, de câte ori ai luat o pauză de la condus când ai fost în aceeași situație? Probabil niciodată sau de prea puține ori… Un lucru aparent „inofensiv” îi face pe oameni să uite că acesta este un prim simptom al oboselii. Treaba devine serioasă atunci când îți dai seama că de-abia mai poți ține ochii deschiși, și cu atât mai puțin, mâinile ferme pe volan!

Adevărul este că uneori suntem nevoiți să ne folosim mașina și dacă nu am dormit suficient. Astăzi facem o listă cu lucruri pe care să le bifăm la drum lung, pentru a nu-i permite oboselii să ne domine.

Începem cu riscurile la care ne expunem când ne urcăm obosiți în mașină. Microsomnul sau ațipitul, în termenul popular, durează câteva secunde și apare mai ales când parcurgem distanțe lungi și plictisitoare sau drumuri fără serpentine. Realitatea începe să se distorsioneze, chiar dacă șoferul încă are ochii deschiși, iar reflexele îi sunt afectate. Fenomenul este extrem de periculos, iar un astfel de episod de ațipire se poate termina urât. Tocmai de aceea, CR-V are în pachetul Honda Sensing sisteme care observă dacă ai obosit și îți atrag atenția. Spre exemplu, sistemul de asistență de menținere a benzii (LKAS) sau ceașca de cafea care apare la bord pentru a-ți atrage atenția că ai nevoie de puțină cofeină (Driver Attention Monitor).

O gură de aer, un drum fără impedimente

Dacă simți că ai obosit, deschide geamul și ia o gură de aer proaspăt. Este cea mai simplă soluție și dă rezultate de fiecare dată, mai ales când în mașină este cald, iar afară rece. Altă metodă de înviorare constă în tapotarea feței cu apă rece. Oferă corpului un șoc termic și te face mai atent/ă, însă, în ambele cazuri, rezultatele se văd doar pentru câteva minute.

Un sfert de oră de respiro

Când simți că nu mai ești în stare să conduci, ia o mică pauză. Cel mai indicat în această situație e să te întinzi 15-20 de minute pe bancheta din spate și să dormi. Intervalul este perfect pentru a-ți reîncărca bateriile: poate fi mai odihnitor decât un somn de o oră, două.

Dacă ți-e frică să nu adormi prea mult timp, poți face câteva exerciții de înviorare sau poți lua de la benzinărie o cafea. Tot 15 minute trebuie să aștepti pentru a-și face efectul.

Înlocuiește mâncatul pe repede-înainte cu o gustare sănătoasă

Dacă mănânci din toate și după reușești să ai energie, ești un caz izolat. Uită de alimentele pline de grăsimi, sare și zahăr. Optează pentru mâncarea sănătoasă care-ți va da energie și caută produse care conțin glucide și proteine. Sugestii: cereale integrale, carne slabă, fructe și legume. Mâncarea sănătoasă o poți combina și cu vitamine efervescente care vor da boost organismului: B și C îți vor oferi beneficiile de care ai nevoie. Ca să te menții activ/ă în timpul călătoriei, trebuie să ai în mașină o sticlă de apă, hidratarea este foarte importantă!

Lalala drum lung cântăm!

Ascultarea melodiei preferate îți poate da senzația de odihnă, deoarece îți influențează starea de spirit în bine, mai ales dacă fredonezi și tu alături de artist. Alege melodii vesele și pe care să nu le știi neapărat, pentru că te vor ține atent/ă pe parcursul călătoriei. Dacă îți uiți sursa de muzică preferată acasă, recomandat ar fi să nu călătorești singur/ă. Întotdeauna se găsește un subiect bun de discuție care să te țină în priză.

Când răcești, nu schimba viteza. Încălzește ceaiul!

Simptomele răcelii te fac să te simți tot timpul obosit/ă și îți pot transmite starea de somnolență în permanență. Chiar dacă doctorul îți oferă pastilele potrivite, durează un pic până te pui pe picioare. Dacă dimineața schimbi cafeaua cu un ceai sănătos, evită-l pe cel de mușețel, dacă știi că urmează să pleci cu mașina…

Unele studii au arătat că anumite perioade din noapte, dar și din zi, îi predispun pe șoferi la starea de oboseală. Între orele 2:00-3:00, vizibilitatea este redusă, iar între 15:00-16:00, oboseala strânsă de-a lungul zilei începe să se arate.

În România, cele mai multe incidente cauzate în urma oboselii au fost întâlnite în zilele de duminică, sâmbătă și luni. Haide să schimbăm împreună statisticile! Înainte să te urci la volan, dormi suficient, structurează traseul în mai multe porțiuni, ca să ai pauze de respiro și încearcă să ai mereu însoțitori. Drumurile împreună sunt mereu mai frumoase! 🙂

Leave comments

Your email address will not be published.



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>