O lume mai sigură cu Honda SENSING Elite

Îți imaginezi o lume în care procentul accidentelor auto s-ar apropia de 0? Honda a făcut-o deja! Parte din viziunea mărcii nipone include dezvoltarea unui sistem avansat de siguranță, pornind de la sloganul „Siguranță pentru toți” („Safety for Everyone”). Îți prezentăm: Honda SENSING Elite! Cea mai recentă tehnologie este disponibilă în versiunea de echipare a noului Legend EX, lansat pe piața japoneză în martie 2021.

Traficul devine din ce în ce mai aglomerat în întreaga lume, înmulțindu-se atât numărul șoferilor, cât și cel al automobilelor deținute de o familie. În același timp, sunt înregistrate numeroase accidente, ceea ce a adus noi provocări pentru producătorii din industria auto. Un obiectiv principal al lor a devenit identificarea de noi sisteme care să ducă la reducerea accidentelor și a daunelor materiale.

În funcție de modul în care acționează, sistemele pot fi:

  • active – au rolul de a contribui în mod direct la evitarea unei coliziuni, prin transmiterea unor avertismente conducătorului auto și oferindu-i mai mult control asupra vehiculului în cazul unei astfel de situații (de exemplu: sistem de asistență la frânare ABS, sistem de control al stabilității ESP, Adaptive Cruise Control – ACC etc.);
  • pasive – un fel de „plan B”, aceste sisteme au rolul de a proteja șoferul în cazul unui accident, atunci când impactul nu mai poate fi evitat (printre acestea: centura de siguranță, airbaguri, tetiere).


Honda SENSING Elite: următorul pas în noile tehnologii de siguranță

Sistemele avansate de asistență a conducătorului auto reprezintă garanția unor deplasări desfășurate în siguranță. Unul dintre liderii procesului de cercetare și dezvoltare a tehnologiilor de siguranță, Honda, face următorul pas în acest domeniu și introduce Honda SENSING Elite.

Cum funcționează?

Pentru o mai bună coordonare a vehiculului, sistemul determină poziția mașinii și condițiile de drum cu ajutorul unor hărți tridimensionale de rezoluție înaltă și a sistemului global de navigație prin satelit (GNSS). Printr-o astfel de monitorizare, sistemul detectează împrejurimile automobilului în toate cele patru extremități, utilizând mai mulți senzori externi.

În același timp, Honda SENSING Elite „veghează” permanent asupra stării conducătorului auto, prin intermediul camerei de monitorizare montate în interiorul vehiculului.

Operând cu atât de multe informații, sistemul are capacitatea de face predicții și de a lua decizii adecvate, asistând șoferul în procesele de accelerare, frânare și schimbare a direcției pentru ca experiența de condus să fie lină și confortabilă.

Concret, Honda SENSING Elite include următoarele funcții:

🔹 Hands-off – În anumite condiții de condus pe autostradă, în timpul utilizării pilotului automat adaptiv (ACC), cu Sistemul de Asistență de urmărire și păstrare a benzii (LKAS) activat, sistemul asistă șoferul și menține direcția vehiculului în cazul în care acesta ridică mâinile de pe volan.

🔹 Adaptive in Lane Driving – Sistemul ajută la menținerea benzii și la urmărirea vehiculului din față, respectând distanța corespunzătoare.

🔹 Active Lane Change Assist with Hands-off Function – În timpul condusului cu funcția Adaptive in Lane Driving activată, atunci când șoferul se asigură pentru efectuarea unei manevre de depășire și semnalizează corespunzător, sistemul ajută la accelerare/decelerare în momentul schimbării benzii de circulație.

🔹 Active Lane Change with Hands-off Function – Sistemul evaluează situația și asistă efectuarea manevrei de schimbare a benzii și/sau a depășirii unui alt vehicul. Atunci când detectează că un automobil din față este condus cu o viteză redusă, sistemul notifică șoferul și apoi îl asistă în efectuarea depășirii și redresării pe banda de rulare.

🔹 Traffic Jam Pilot (Pilot de ambuteiaj) – În momentul folosirii funcției Adaptive Lane Driving și întâmpinării unui ambuteiaj, sistemul preia controlul accelerării, frânării și menținerii direcției, în timp ce monitorizează împrejurimile vehiculului. Acesta accelerează sau frânează singur, în funcție de condițiile de trafic, prin menținerea benzii și a distanței corespunzătoare față de automobilul din față, în raport cu viteza acestuia de rulare.

🔹 Emergency Stop Assist – Dacă șoferul nu preia controlul mașinii la indicația sonoră și vizuală a sistemului de siguranță, acesta ajută la decelerarea și oprirea vehiculului pe banda de urgență sau pe acostament. În timpul efectuării acestei manevre, sistemul va informa ceilalți participanți la trafic prin intermediul luminilor de avarie și claxon.

🔹 Human-Machine Interface (HMI) – Interfața permite șoferului să identifice rapid starea de funcționare a sistemului, starea de condus și cererile de preluare a controlului emise de sistem. Luminile de avertizare Honda SENSING Elite sunt poziționate pe volan și deasupra ecranului de navigație și a torpedoului. Activarea fiecărei funcții este semnalizată vizual. Atunci când sistemul solicită preluarea controlului, toate luminile devin portocalii și licăresc pentru a transmite un mesaj simplu de înțeles. Ecranul multimedia afișează, de asemenea, toate aceste informații și semnale.

Există un standard global cu 5 niveluri de conducere autonomă:

  • Nivelul 0: Șoferul deține întreg controlul asupra vehiculului.
  • Nivelul 1: Șoferul gestionează majoritatea funcțiilor, cu suport din partea sistemului (spre exemplu, avertizarea în caz de coliziune).
  • Nivelul 2: Parțial automatizat. Șoferul conduce cu ambele mâini pe valon și se concentrează la drum, sistemul oferind asistență la accelerație, frânare și menținere a vitezei (vehiculul conduce singur doar în anumite situații).
  • Nivelul 3: Vehiculul conduce singur și efectuează manevrele în anumite situații; șoferul trebuie să fie pregătit să preia controlul dacă este necesar (exemplu: funcția Traffic Jam Pilot din pachetul de siguranță Honda SENSING Elite).
  • Nivelul 4: Automobilul are control deplin în anumite situații, cu risc redus de accidente. El poate vira, accelera și frâna, monitorizează condițiile de drum și reacționează la obstacole, determinând când să vireze sau să schimbe banda.
  • Nivelul 5: Autonomie completă; nu este necesară deloc intervenția șoferului.

La începutul procesului de dezvoltare Honda SENSING Elite, exista doar o scurtă definiție a nivelurilor de conducere autonomă la nivel mondial și nu era nicio reglementare detaliată privind performanța și funcțiile necesare pentru nivelul 3. Prin urmare, inginerii japonezi au pornit totul de la zero, însă au avut convingerea că nu vor face niciun compromis. Designul sistemului a fost proiect cu precizie, astfel încât, chiar dacă unul dintre senzori întâmpină o eroare, Honda SENSING Elite rămâne în controlul vehiculului.

Funcția Traffic Jam Pilot se califică pentru încadrarea la nivelul 3 de conducere autonomă. Pentru aceasta, Honda a primit recunoașterea Ministerul Terenurilor, Infrastructurii, Transporturilor și Turismului din Japonia (MLIT). Traffic Jam Pilot permite sistemului să conducă automobilul în anumite situații în locul șoferului.

Katsuya Yatsushiro, unul dintre dezvoltatorii funcției Traffic Jam Pilot, a explicat că una dintre provocările întâlnite în procesul de creație a fost dificultatea utilizării mai multor senzori: „Senzorul exterior este compus dintr-o cameră frontală, senzori radar și de pietoni. Utilizarea corectă a informației primite de la aceștia constă într-o tehnologie avansată denumită senzor de fuziune. Dacă pur și simplu reunești informația de la fiecare senzor, în situația în care unul dintre ei nu funcționează adecvat, aceasta va returna o informație greșită către sistem și poate afecta comportamentul vehiculului. Prin urmare, este necesar să se ia măsuri precum monitorizarea datelor în ordine cronologică, astfel încât ele să nu fie afectate de date anormale”.

O atenție deosebită a fost accordată funcției Human-Machine Interface (HMI), care identifică trecerea de la nivelul 2 la 3 de conducere autonomă și notifică șoferul. Koichi Fujimaki, membru al echipei de dezvoltare a HMI pentru Honda SENSING Elite spune că echipa și-a propus să creeze o interfață cât mai ușor de utilizat, incluzând indicatori specifici nivelului 3. „Atunci când șoferul prelua controlul automobilului de la sistem, se aprindeau indicatoarele albastre. Am schimbat culoarea în portocaliu, am adăugat un semnal sonor pe volan și am creat un ecran care să afișeze modul de conducere. Am făcut mici modificări acestor notificări pentru ca șoferul să nu le confunde cu o defecțiune a vehiculului”.

Pentru a demonstra fiabilitatea sistemului, au fost folosite aproximativ 10 milioane de simulări, cu situații posibile din realitate, și s-au efectuat teste de specialitate de-a lungul a 1.3 milioane de kilometri de autostradă parcurși utilizând pachetul Honda SENSING Elite.

Echiparea automobilului tău cu sistemele de siguranță necesare este esențială, așa că informează-te cât mai detaliat înainte de achiziționare! Noi ți-am dat doar câteva argumente pentru a te simți în siguranță la volanul unei Honda. Unde-s doi, atenția crește, așa că alege să conduci asistat de cea mai nouă tehnologie de siguranță Honda!

Leave comments

Your email address will not be published.



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>